Guillaume Josué est né en 1976,
En 2009, il a fondé à son atelier - galerie éphémère à Biarritz.
La conception de ce lieu expérimental, des collaborations avec des artistes et des centres de création contemporaine, des interventions sur les murs et le mobilier urbain sont les diverses manifestations d'une œuvre marquée par l'usage d'images supposées familières, expressives, récurrentes.
Parmi ces variations sur toiles, fresques, dessins, sérigraphies, illustrations, reste la pertinence de l'arrière-plan au regard du support : un arrière-plan réalisé selon une gestuelle minutieuse, qui pourrait construire, comme sur les tableaux de la Renaissance à peine éclose, une perspective de carreaux noirs et blancs, un point de fuite. Or, l'horizon absent des œuvres, le traitement autonome d'un arrière-plan sans lieu engendre un premier plan sans temps. La possibilité d'une narration, dont la figuration agite sous nos yeux le leurre, se trouve empêchée par le caractère ornemental et iconoclaste du fond. Sur ces figures de géométrie sensibles, émouvant la ligne et l'aplat, des idéogrammes performatifs convoquent l'amour, le spirituel, l'adieu à la misère, le refus d'une masculinité faite société, l'existence d'un remède à notre mal de mots : la dérision.
Réactivant le processus du signe ou du symbole, l'artiste fait de chaque objet une fin de recevoir du sens ou de n'en pas recevoir...
Qu'importe que la feuille d'or ait vertu mystique ou que l'arbre sans feuille évoque une nature morte : il y a dans l'émotion immédiate du spectateur une foi revendiquée par l'artiste.
Guillaume Josué was born in 1976.
In 2009, he founded L’Atelier his studio and a pop-up gallery in Biarritz (France).
The creation of this experimental place, collaborations with artists and contemporary creation centers, interventions on walls and street furniture, are the various manifestations of a work marked by the use of supposedly familiar, expressive images, recurring.
Among these variations remains the relevance of the background with regard to the support : a background produced using meticulous gestures, which could construct, as in the barely hatched Renaissance paintings, a perspective of black and white tiles, a vanishing point.
However, the horizon absent from the works, the autonomous treatment of a background without place generates a foreground without time. The possibility of a narration, the representation of which stirs up the lure before our eyes, is prevented by the ornamental and iconoclastic character of the background.
On these sensitive geometrical figures, moving the line and the flat, performative ideograms summon love, the spiritual, the farewell to poverty, the rejection of a masculinity made into society, the existence of a remedy for our bad word : derision.
Among these variations remains the relevance of the background with regard to the support : a background produced using meticulous gestures, which could construct, as in the barely hatched Renaissance paintings, a perspective of black and white tiles, a vanishing point.
However, the horizon absent from the works, the autonomous treatment of a background without place generates a foreground without time. The possibility of a narration, the representation of which stirs up the lure before our eyes, is prevented by the ornamental and iconoclastic character of the background.
On these sensitive geometrical figures, moving the line and the flat, performative ideograms summon love, the spiritual, the farewell to poverty, the rejection of a masculinity made into society, the existence of a remedy for our bad word : derision.
Reactivating the sign or symbol process, the artist makes each object an end to receive meaning or not to receive it...
It doesn't matter whether the gold leaf has mystical virtue or whether the leafless tree evokes a still life : there is in the spectator's immediate emotion a faith claimed by the artist.